ameli_sa (ameli_sa) wrote,
ameli_sa
ameli_sa

Category:

Читая дневники группы Дятлова

"Не обошлось, однако, и без приключений. Автобус сделал небольшой отход в сторону от шоссе, в дер. Шипичное, для чего нам было предложено выйти прогуляться, что мы проделали с удовольствием. Четверка наиболее шустрых ушла далеко вперед и в пос. Талица зашла посмотреть электростанцию. Вдруг возглас: «Автобус». Мы кидаемся в двери, но, увы, поздно. Автобус прошел мимо и мы вынуждены были кинуться за ним во всю прыть, лелея надежду, что судьба милостива и, быть может, мы догоним его (мы – это и есть четверка «шустрых»). Однако первая же сотня метров наглядно доказана преимущества пятидесятисильного двигателя. Наши пятки мелькали далеко позади автобуса, а разрыв все более увеличивался. Перспектива шагать трицать км. по шоссе без завтрака и обеда уже представлялась вполне реальной, как вдруг… Я же упоминал, что судьба милостива."

Да, после безмена (steel yard) мое внимание зацепила "четверка шустрых". И снова ничего мне не оставалось, как перевести "шустрых" на английский язык и воспользоваться помощью гугла.

И вот улов:
"As the CF–100 proved itself as an all weather night fighter, the decision was made to replace four squadrons of Sabres with four squadrons of Canucks. This would provide NATO with a more capable interception capability, as there was no all–weather or night fighter capability in Europe. The Canucks were flown to Europe under Operation NIMBLE BAT, and again 426 Squadron provided a North Star aircraft to carry support personnel for each stop–over. The timings for each of the four Nimble Bat operations are:

Nimble Bat I, 445 Sqn, Oct–Nov 1956
Nimble Bat II, 423 Sqn, Feb 1957
Nimble Bat III, 440 Sqn, May 1957
Nimble Bat IV, 419 Sqn, Aug 1957"

The need to transfer aircraft to Europe did not end with Operation Random. In 1958, the need to ferry T–33s to NATO members under the Mutual Aid agreement produced operation STAR FLIGHT, with eight T–33s going to Greece and 17 T–33s going to Turkey. The aircraft, accompanied by two North Stars from No. 426 Sqn, departed on 9 May and returned to Canada on 22 May.

"LEAPFROG" - "Random" - "Bechers Brook" -"Nimble Bat" and "Jump Moat" are operational names familiar to those concerned with ferrying Canadian-built Sabre, T-33 and CF-100 aircraft to Europe. Not only has Air Defence Command had to build itself during the past ten years, but it has been the spawning ground for the RCAF's NATO Air Division. Beginning in 1952 with No. 439 Fighter Squadron based at Uplands, the move of over 1,000 jets across the hazardous North Atlantic was a continuing success story.

Да, а самое главное, что все сходится - именно "Четверка Шустрых".

Вообще, копия "Общего дневника группы Дятлова" поражает двумя вещами:
- литературным слогом, не свойственным дневникам
- удивительной осведомленностью

Надо будет покопаться:
- Был ли это дневник среди найденных в палатке
- находится ли именно этот дневник ( в машинной перепечатке) в Следственном деле
- не является ли этот дневник более поздней мистификацией и не вброшен ли он позднее.

Если же (машинописная копия) изначально находилась в СД, то:
- кто автор этого дневника
- с какой целью велся этот так называемый "дневник"
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 2 comments